Saturday, January 16, 2010

Perihal Surah Al-Hadid Ayat (22-23)

Bismillah Pictures, Images and Photos


Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (al-Hadid 57:22)

No misfortune can happen on earth or in your souls but is recorded in a decree before We bring it into existence: that is truly easy for Allah: (QS, 57:22)


(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (al-Hadid 57:23)

In order that ye may not despair over matters that pass you by, nor exult over favours bestowed upon you. For Allah loveth not any vainglorious boaster― (QS, 57:23)
Surah Al-Hadid

"Bersabarlah dan rasa mulialah bersama Islam. Apatah lagi kamu berusaha mengembalikan maruah umat ini. Ingatlah, jangan sesekali kamu melatah apabila berhadapan dengan situasi-situasi yang tertekan. Ingatlah, orang yang perkasa bukanlah di kalangan mereka yang handal bersilat, tetapi mereka yang perkasa adalah mereka yang dapat mengawal diri apabila marah."
(Al-Imam Hassan al-Banna)

1 comment:

Unknown said...

Salam....
Ayat ni sangat terkena dengan diri... Ayat ni sangat bagus untuk mengingat diri agar bersyukur dan redha dengan ape yg kite ade dan dapat. membace post ni sgt menampar muka...
(T_T)
Semoga kita terus sedar dan saling mengingati antara satu sama lain..
Semoga terus thabat dengan jalan dakwah.

~Wassalam~