Monday, January 13, 2014

RC Part 1



RC?

Tepuk tepuk hati,
eh tepuk tepuk muka.

Really?

Realiti?

Ye ke ni?

Sampai tahap macam tu sekali ye?

Kenapa kau boleh tersenyum,

dalam hati?

Allah lebih tahu :)

Mampu 1.

Siapa yang rasa nak cabar diri.

Ambilah.

Dan aku merupakan orang yang paling tak nak sahut cabaran tu, disebabkan aku tahu aku berada dalam aliran yang agak berat ditambah dengan subjek sains yang bermacam-macam formula tuh. Belajar dalam kelas pun dah pening ni subjek nak belajar tanpa guru memang tak lah!

Tapi bila aku fikir balik,
renung balik kata-kata ustazah.

Memang 110 kebenarannya.

Tuesday, January 22, 2013

Kembali Bernafas

Bismillahirrahmaniirahim,


Alhamdulillah,
this is my first post in 2013.


So sad, how could i do this to you my blog! :(


I was leaving you for such very long time!


How i missed to write in this blog so much.

Biarkan berhabuk dan terus berhabuk.

Sangat rindu untuk terus mengislahkan diri supaya baiki mutu penulisan, serta rajin-rajin kan diri membaca banyak benda yang berunsurkan ilmiah.

Permulaan tahun yang baru,

maka wajib merajinkan diri untuk terus menulis dengan sebaiknya. insha Allah.. =)

Wednesday, January 18, 2012

Wake Up Muslims!

Islamia Pictures, Images and Photos





Let's start our day our step and everything we want to do with  BISMILLAH!

Be A Productive Muslim! Aiwah! :)


(Verily, in the remembrance of Allah do hearts find rest.)
(Qur'an 13: 28)




(Therefore remember me, and I will remember you)(Qur'an 2: 152)

^_^


May Allah bless what we do!inshaAllah..


Monday, January 16, 2012

Semanis Puding Karamel!

Bismillahirrahmanirrahim.

Semanis puding karamel,
Puding karamel memang sangat sedap dijadikan sebagai pencuci mulut.
=)

Mengodek-godek myresipi.com.
Ini dia resipi Puding Karamel Tanpa telur


Bahan-bahan ( 8-10 orang makan (jika letak dalam bekas kecil) )

  • Bahan A : 2 senduk gula (guna senduk nasi utk resipi ni)
  • Bahan B :
  • 7g @ 1 peket serbuk agar2... (time tu sy xde serbuk agar2 so saya guna separuh agar2 kering (15g))
  • air 4 cawan
  • 2 1/2 senduk gula (saya guna 2 senduk aje, xnak manis2 sangat...ni pun rasa kena kurangkan lagi)
  • Bahan C :
  • Susu cair 1 tin
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara

  1. Campurkan bahan-bahan C hingga sebati
  2. Cairkan gula dlm periuk dan bila dah agak hangus tu, boleh tambahkan air (ikut suka nak cair mana)>> saya tambah dalam setengah cawan air
  3. Dalam periuk lain, didihkan bahan B kemudian kecilkan api dan tambah bahan C.Kacau rata beberapa minit hingga pekat sikit.
  4. Tuang bahan B ke dalam bekas yang dah diisi dengan gula hangus tadi. Sejukkan dalam peti sejuk. Biarkan smpai keras. Makan sejuk2 best....

Inilah hasilnya , ok yang pentingnya gambar ini sekadar hiasan.
InshaAllah ingin mencuba membuatnya dengan air tangan sendiri.


Belajar Untuk Memberi!

Bismillahirrahmanirrahim.


Belajar untuk memberi..!

Yes!

Kena belajar untuk memberi, memberi akan mengurangkan ?


Sangat suka pada kata-kata Ustaz Hasrizal Abdul Jamil @ dikenali di laman sesawangnya yang begitu terkenal saifulislam.com.

"Erti Hidup Pada Memberi "

Pernah menonton Laskar Pelangi ? Suatu filem Indonesia diadaptasi daripada sebuah novel, suatu dialog dalam filem tersebut ."Memberilah sebanyak-banyaknya,bukan menerima sebanyak-banyaknya"

ANALOGI :

Bayangkan tiba-tiba suatu hari kakak anda berada dalam kesempitan dan memerlukan wang,
anda berperanan mungkin sebagai adik akan menghulurkan bantuan.
Anda terus mem"berikan" wang tersebut , tidakkah anda berasa sangat aman apabila melihat senyuman
yang terukir saat seseorang dilanda kesusahan.=)

KONKLUSI :
Memberi ( Tolong-menolong) --Keamanan --Kasih Sayang 




Dipetik dari Nota Hati Seorang Lelaki oleh Pahrol Mohamad Juoi:

"Tidak cukup hanya kita yang menjadi baik tetapi berilah kebaikan. Tangan yang menghulur bunga mawar, akan lebih dahulu harum baunya. Jika kita menghulur kebaikan ,kebaikan itu akan pulang semula kepada kita. Walaupun mungkin kebaikan kita tidak akan mengubah orang lain yang tetap bersikap negatif terhadap kita,namun kebaikan itu sebenarnya telah pun menggembirakan dan menenangkan diri kita sendiri."




Hadiah buat anda! Terima kasih ! Wallahua'lam :)






 



Owh So Awesome- OSM!

Salam,
I know this website "owh so muslim" from facebook sis syaheedatul iman/kak iman, studying at monash university! Alhamdulillah, i'm very thankful to know her since 2010 .we knew each other during usrah with 'adik-adik' at KISAS. She is very cute and a-doc-to be!

Owh So muslim is very interesting ! and the most important thing is OSM one of  the tool to spread the da'wah in the age of gobalization. ^_^
Simple + Beautiful + Attractive + DAKWAH!







Let's Click! ^_^

Tuesday, January 10, 2012

Embun Hidayah! ^_^

Setitis embunan yang jernih
Di hujung dedaunan bersih
Kemilau warnanya bagaikan
Permata disuluh cahaya
Dinginnya menyentuh di jiwa
Menyingkap jendela hati
Itulah setitis hidayah
Membasahi gersang di jiwa
Nurnya bagaikan sinar mentari di hening pagi
Lembut dan dinginnya menusuk ke sanubari
Ia seumpama lentera di kamar diri
Terungkai segala kusut tertegak kebenaran
Tanpa mengira bangsa warna dan rupa
Tertebar petunjuk ke seluruh buana
Islamlah manusia walau di mana jua
Di timur barat selatan dan utara
Hitam putih dan kuning Islam bersaudara
Yang menyatukan semua hanya embun hidayah
Damai seluruh dunia Aman alam semesta
Embun hidayah anugerah ALLAH
Hidayah hak milik Tuhan
Kurnia tiada tara
Meniti menerusi lidah RasululLah
Zaman terus beralih
Musim terus berubah
Embun hidayah akan terus melimpah
Embun hidayah anugerah ALLAH

Saturday, June 25, 2011

Cemerlang Dalam Peperiksaan !

Setiap pelajar inginkan apa yang dipelajari itu akan mendatangkan kesan. Belajar secara berkesan bukanlah dikira jumlah jam belajar atau berapa banyak perkara yang dapat dihafal. Belajar secara berkesan perlulah mengandungi 3 komponen ini:-


01.Mengulangkaji: Kebiasaannya apabila menyebut perkataan ulangkaji ramai pelajar menganggapkan tindakan yang perlu dilakukan hanyalah terhad pada pembacaan sahaja.
Tindakan mengulangkaji sebenarnya dapat dilakukan dengan beberapa cara termasuk menyemak semula apa yang telah dipelajari, memahami konsep, menghafal formula atau istilah yang penting, menganalisis isi-isi penting atau mengenal pasti kelemahan dan kekeliruan yang dihadapi serta mencatat semula isi-isi tersebut dalam bentuk nota ringkas, peta minda, peta konsep atau pengurusan grafik.

02. Membuat rujukan: membuat rujukan bahan tambahan, bertanya dengan guru atau berbincang dengan rakan adalah amat penting dalam proses mengulangkaji. Rujukan boleh dilakukan melalui bahan cetak seperti buku rujukan, akhbar dan majalah.
Pendidikan Utusan adalah merupakan satu contoh yang baik sebagai bahan untuk pelajar-pelajar membuat rujukan. Rujukan juga boleh dibuat melalui laman web seperti Portal Pendidikan Utusan (www.tutor.com.my) yang secara khusus memberi maklumat tentang mata pelajaran utama peperiksaan awam.
Rujukan juga boleh dibuat melalui laman web yang mengandungi maklumat yang boleh dicari melalui agen pencari maklumat (contoh: www.google.com)

03. Membuat latihan: Latihan boleh dilakukan dalam bentuk latih tubi, kuiz, soal jawab atau menganalisis soalan-soalan tahun lalu serta merangka jawapannya.
Ketiga-tiga komponen di atas perlulah diintegrasikan agar proses belajar dapat dialami secara lebih berkesan tanpa berasa bosan, tertekan atau mengantuk
Selamat Belajar Sahabat! ^_^
Sumber: Klik!