Friday, June 19, 2009

Naik Salah, Turun pun Salah?

Bismillah.

Salam,



Pada zaman dulu di negara Arab, ramai orang menunggang kaldai sebagai kenderaan. Seorang bapa membawa anaknya ke satu tempat dengan membawa seekor kaldai. Kedua-dua mereka menaiki kaldai itu dan lalu di sebuah pekan. Keadaan ini menarik perhatian orangramai. Ada di antara mereka berkata "Ini kes aniaya. Kaldai tu dah le kecil. Dua-dua orang pulak naik. Kan tu menyeksa binatang.. Tak ada peri kemanusiaan langsung".


Si-bapa mendengar komen mereka. Lalu si bapa turun dan membiarkan anaknya sendirian di atas kaldai. Si-bapa meneruskan perjalanan sambil berjalan kaki. Mereka pun melalui sekumpulan orangramai. Sekali lagi ada yang komen, "Kurang ajar punya anak. Dia sedap-sedap naik kaldai. Bapanya dibiarkan berjalan kaki."



Si-anak mendengar komen mereka, lalu dia turun dan menyuruh bapanya pula menunggang kaldai. Si-anak berjalan kaki mengiringi bapanya di atas kaldai. Mereka pun melalui sekumpulan orang. Sekali lagi mereka mendengar rungutan "Bapa tak ada otak, dia sedap naik kaldai, anaknya dibiarkan berpeluh berjalan."


Mendengar komen itu, si-bapa pun turun dan berjalan bersama-sama anak. Kaldai itu dibiarkan berjalan sendirian. Mereka pun melalui sekumpulan orang. Masih ada yang komen "Apalah bodohnya orang tua ni. Ada kaldai tapi tak mau naik. Kalau macam ni, lebih baik tak payah bawa kaldai!"


Mendengar kata-kata ini, si-bapa pun memberitahu anaknya. "Beginilah keadaan masyarakat. Mereka hanya pandai komen. Pandai melihat kesalahan orang. Ada saja yang tak betul. Kalau kita ikut saja kata-kata mereka rosak kita. Kita tidak boleh terima pandangan mereka secara melulu. Kita kena fikirkan kesemuanya dan kita buat apa yang baik pada kita. Jangan pedulikan komen mereka.."



MORAL & IKTIBAR
  • Kebanyakan orang memang suka mencari kesalahan orang daripada mencari kesalahan diri sendiri.muhasabah lah diri kita..!

  • Pendapat dan komen mereka tidak boleh diikut melulu kecuali memang ada asas dan kebenaran.

  • Pertimbangan mesti berdasarkan keadaan dan senario yang kita hadapi.

  • Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.

  • bersabarlah dgn kata-kata mereka yg suka mengata diri anda, dan katakan pada diri anda : Sy adalah sy,dan sy akn berusaha utk menjadi yg terbaik !bersyukurlah ats segalanya dgn nikmat yg diberi oleh Allah..be ur self, say it :>>Thank you Allah ..:)

3 comments:

shafiQah,, said...

as-slm,
kak..
mcm pernah bace dlm bku teks ba.
heheheh~

azhaNaishim said...

abg azhan baru citer kat kak shim kisah ni..haha

caliph of Allah SWT said...

> shafiqah

a'ah..ade..
tpi..akk pon dh x bpe ingt dh m/s bpe , lama tinggl bak..
=)

>k.shim

waa..bagus2..:)