Wednesday, June 7, 2017

23 Tahun, Kahwin???

Aku pernah target nak kahwin umur paling lewat 23 Tahun, haha. Masa tu macam 23 tu umur paling sesuai dan cantik aku fikir nak kahwin. Sampailah umur 23 Tahun, masih juga tak kahwin! Haha. Bila difikirkan balik, kenapa perancangan Allah itu cantik penuh hikmah dan bijaksana sebab inilah kau kena berfikiran terbuka dan maju ke hadapan. Bukan kau fikir mereput dan persoalan-persoalan makcik nenek semua bagai kenapa kau tak kahwin kahwin sebab benda tu tak penting pun sebenarnya. Sebab aku jenis bila orang tanya aku senyum je dan mestilah minta doa tu je. Lagipun sepanjang habis belajar ni orang bukan tanya kawin sangat kerja apa, tak sambung belajar ke. Aku lebih jeles orang sambung belajar. Tapi stress dengar bila orang cerita proposal Master kena tolak. Haha.
Okay nak dijadikan cerita memang ada orang merisik pun masa umur 22, frankly, a guy trying hard to propose me rasanya umur 22 tahun lagi . Aku pun dengan sukanya masa ini pergi lah tanya arwah abah sebab macam rasa tepat sangatlah nk kahwin 23 tahun kan. Haha. Masa ini arwah abah masih ada lagi, aku ingat lagi aku je suka merancang kahwin umur 23 tahun tapi tak pernah pun bagi tahu mak abah. Sampai satu masa bila ada orang merisik ini, aku pun datang dekat abah cakap. “Abah mcm mana kalau ada orang nak kat Ijah” Tak berani nk cakap kahwin terus haruslah berbasa basi. “Habiskan belajar dulu, tak payahlah dulu yang penting belajar ini dahulukan” lebih kurang begitulah jawapan abah. Sejak daripada tu aku dah tak berani nak tanya apa-apa. Haruslah aku menolak sang teruna ini sebab memang aku ni sembang je lebih nk kahwin umur 23 tahun, sebenarnya aku lagi tengah fikir nk habiskan degree dengan cemerlang dan gemilang sebagai hadiah untuk mak abah yang banyak berkorban.



Abah Sakit
Salah satu sebab utama selain belajar ialah hikmah terbesar yang aku Nampak bila aku dapat jaga abah sepanjang abah sakit sekalipun sebagai manusia yang tidak sempurna ada juga kepincangan saat aku menjaga abah dulu. Masa abah aku sakit ni juga that guy tengah tanya macam-macam. Memang orang kata wrong timing lah. Nak focus exam nak jaga abah lagi. Terus ditolak okay. Tapi tolak secara baik la. Saja nak tengok juga dia ni lelaki macam mana, dia baik je cuma masa tak kena. Kena ke tulis macam ni?Itulah dinamakan jodoh dan takdir. Lepas tu dah malas nk fikir, kiranya hati dah tertutup. Dan dapat tahu pula dia pun dah memang dengan orang lain dan orang itu ialah orang tengah rupanya! Tak terkejut sangat sebab macam dah boleh agak. Haha. Instinct hati tak pernah salah.

Hilang Cinta Hati

23 tahun inilah umur paling aku rasa aku diuji Allah dengan hilangnya seorang insan bernama abah. Kau rasa apa? Tiada langsung aku pernah fikir apa-apa pasal kahwin sebab aku fikir macam mana aku ni, survive hidup tanpa abah dan masa yang sama nak jaga mak.

No comments: