Wednesday, December 1, 2010

Jalanku..

Salam,Kaifa halukum wa imanukum?

Kalau pergi mana mana mesti orang akan tanya,

 " Belajar kt mana sekarang , ambil bidang apa.......dll ?"

 Alhamdulillah, dah lama rasanya sy pendam benda ni. Berulang kali sy diajukan kenapa perlu ambil STPM,kenapa tak masuk IPTA ke. Saya rasa dah beribu kali soalan itu diajukan kepada saya.Banyak juga sahabat-sahabat saya di maahad mengadu, masuk form 6 macam-macam tanggapan negatif orang kata.
Kadang-kadang terdetik di hati bila bisikan syaitan datang,Nauzubillah. "Kenapa aku pilih jalan ni.. "

Sahabat berkata : " Najah, orang selalu cakap yang ambil form 6 ni buang waktu, masuk form 6 sebab tak dapat ipta..........."
Dengan tak semena mulut ini terus berkata : " Selagi kita menuntut ilmu  dunia dan akhirat tak bazir apa apa pun,lagi dapat ilmu ada la, inshaAllah Allah akan permudahkan jalan kita suatu hari nanti, biarlah orang nak kata apa-apa pun....... "
Saya tahu jika saya tak kuat, macam mana saya nk kuatkan orang lain.Sy cuba tahan perasaan yang berbaur negatif. Pergi! Pergilah ! Asthagfirullah3x..
Saya sudah pilih jalan ini.. Inilah jalan yang Allah tunjukkan. Jangan pandang belakang, teruskan perjuangan!
Mujahadah itu memang pahit.

Tadi ada seorang mak cik berkata :
"Kenapa tak masuk ipta yg dapat tawaran tu ?"

Berkata lagi : " Mungkin kalau saya masuk situ saya tak dapat ilmu bahasa arab(byk lagi nak kata, tapi tak terkata), saya memang suka bahasa arab dari dulu "
Akhirnya,mak cik itu pun bagi kata-kata sokongan teruskan perjuangan.Syukran , Barakallahu fik~ =)

Apa apa pun sebenarnya kita kembali kepada NAWAITU kita,jangan dengar cakap cakap orang sahaja, jika positif tak salah untuk kita ambil sebagai iktibar.









No comments: